Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja ją sobie od najbliższego otoczenia, a głównie od matki drogą naśladownictwa. Największe znaczenie dla rozwoju mowy ma słuch. Dziecko uczy się stopniowo koordynować ruchy różnych grup mięśniowych narządów mownych. Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Czas pojawiania się tych etapów jest stały, a dopuszczalne są […]
Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja ją sobie od najbliższego otoczenia, a głównie od matki drogą naśladownictwa. Największe znaczenie dla rozwoju mowy ma słuch. Dziecko uczy się stopniowo koordynować ruchy różnych grup mięśniowych narządów mownych. Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Czas pojawiania się tych etapów jest stały, a dopuszczalne są przesunięcia nie większe niż pół roku. Pamiętajmy jednak, że ,,złoty okres” rozwoju mowy dziecka trwa do 3 roku życia, później jest już tylko szlifowanie i doskonalenie mowy.
Dzieci 6-letnie powinny wymawiać prawidłowo wszystkie głoski i budować zdania logiczne, poprawne pod względem gramatyki i składni oraz akcentu, rytmu i melodii. Badania wskazują jednak, że co czwarte dziecko w tym wieku wadliwie wymawia podstawowe dźwięki mowy. Pięcioletnie dziecko ma prawo opuszczać, przestawiać i zamieniać głoski na łatwiejsze, ale nie może (bez względu na wiek) ich deformować, czyli zniekształcać, np. wymawiać międzyzębowo lub bocznie.
Zaburzenia mowy wywierają ujemny wpływ na cały rozwój dziecka, dlatego bardzo ważna jest praca logopedyczna z dziećmi, u których występują wady wymowy i zaburzenia. Ćwiczenia powinny być prowadzone systematycznie i tak, by utrwalały zdobytą wiedzę. Bardzo ważną rolę odgrywa współpraca
z rodzicami, którzy muszą brać czynny udział w korygowaniu wad wymowy swego dziecka.
Dzieci pozbawione indywidualnej pomocy, gdy powinny poprawnie wymawiać już wszystkie głoski, przyzwyczajają się do wadliwej wymowy. Nawyk pozostaje bardzo mocno utrwalony w mózgu, po 12-14 r.ż. artykulacja ulega zmechanizowaniu
i korekta wymaga ogromnej motywacji i pracy z obu stron, nie zawsze jest efektywna. Wady wymowy uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie człowieka, izolują go od społeczeństwa, zamykają możliwości kształcenia w wymarzonych szkołach, zmniejszają szansę, w dobie ogromnej konkurencji zdobycia upragnionej pracy, jak również obniżają poczucie własnej wartości..
Jak zapobiegać nieprawidłowościom w rozwoju mowy ?
Co wpływa na zaburzenia mowy dziecka?
Normą rozwojową jest gdy dziecko:
Jeśli nie spełnia wymienionych norm lub zaczyna wykonywać je z opóźnieniem należy zwrócić się do odpowiedniego specjalisty